کانال سازی صنعتی می‌خوهید؟ با ما تماس بگیرید

تماس و مشاوره

021-44443230    021-44443730

در صنایع غذایی، انرژی هسته‌ای یا اتاق عمل بیمارستان، نیاز به محیط‌های ایزوله است که عاری از میکروب و آلودگی باشد تا مشکلی ایجاد نشود. کاهش خطر در محیط‌های تمیز، سبب به حداقل رسیدن خطرات آلودگی و محافظت از افراد و… می‌شود. در این موارد باید کانال‌هایی استفاده شود که کاملاً ایزوله باشد. فناوری Cleanroom در برخی از صنایع بسیار مهم است و باید  پارامترهایی مانند دما، رطوبت، ذرات موجود در هوا در آن کنترل شود. وجود سیستمی واحد برای مدیریت تمام این موارد، بهترین روش برای ایجاد استانداردهای تمیز است. در این ادامه این مطلب درباره فیلتر باکس و کانال کشی اتاق تمیز صحبت خواهیم کرد.

کانال کشی اتاق تمیز

اینترلاک اتاق تمیز

تمیز کردن محیط‌های پرخطر نیاز به توجه ویژه دارد، تا این اتاق‌ها از شیوع باکتری و ویروس‌های تهاجمی در بخش مراقبت بهداشتی جلوگیری کند. اینترلاک به معنی، قفل درونی است که در اماکن حساس که نیازمند مراقبت و کنترل ویژه دارد، به کار می‌رود.

ورود و خروج درب‌ها با سیستم اینترلاک کنترل می‌شود. به این صورت که با باز شدن یکی از درب‌ها، دسترسی به درب‌های دیگر ممنوع است. اینترلاک درب اتاق تمیز برای ورود و خروج مواد و پرسنل طراحی می‌شود. همچنین با این تجهیزات می‌توان فشار اتاق تمیز را ازنظر، کلاس بالاتر، نسبت به فضای مجاور کنترل کرد و از انتشار ذرات جلوگیری نمود. همچنین شرکت تهویه نو با سال‌ها تجربه در زمینه تولید، نصب و اجرا کانال سازی صنعتی در خدمت شما خواهد بود.

سیستم اینترلاک اتاق تمیز

سیستم اینترلاک اتاق تمیز، قابلیت تنظیم جهت کنترل انواع درب کلین روم را دارد. این سیستم قابلیت کنترل عملکرد درب اتاق تمیز، بانک، سیف باکس، خطوط تولید دارو و آزمایشگاه‌های دارویی و میکروبی و حتی طلافروشی‌ها را دارد. سیستم اینترلاک، شامل قفل‌های مگنت، تابلو کنترل، شاسی اعلام وضعیت و آلارم باز بودن درب است. برای مثال، با یک نمایشگر یا چراغ قرمز و سبز، عبور مجاز و غیرمجاز افراد را نشان می‌دهد یا در صورت باز ماندن درب هشدار می‌دهد.

سیستم اینترلاک درب کلین روم، روی درب اتاق تمیز و بعد از باکس نصب می‌گردد. این سیستم، بیشتر روی ایرلاک های اتاق تمیز و خطوط تولید دارو و آزمایشگاه‌های دارویی و میکروبی نصب و اجرا می‌شود. سیستم اینترلاک بجز درب‌ها، روی تجهیزاتی مثل کالا گذر نیز نصب می‌شود. در این حالت، با باز شدن یک، درب دیگر قفل خواهد شد. این کار سبب جلوگیری از افت ناگهانی فشار در کلین روم می‌شود و نیز از ورود ذرات جلوگیری می‌کند. همچنین شرکت تهویه نو با سال‌ها تجربه در زمینه تولید، نصب و اجرا کانال اسپیرال در خدمت شما خواهد بود.

کانال کشی و فیلتر باکس اتاق تمیز ( کلین روم )

کانال هواساز در اتاق تمیز برای ممانعت از ورود گردوغبار و آلودگی نصب می‌شود. برای کانال کشی اتاق تمیز از یک سری لوله‌های خرطومی استفاده می‌شود تا مشکلی در تهویه هوا وجود نداشته باشد

این کانال‌ها از ورقه گالوانیزه ساخته‌شده و کیفیت بالای آن، مانع از ورود گردوغبار خواهد بود. این نوع کانال کشی به دو صورت گرد یا چهارگوش است. در اتاق‌های تمیز باید از سیستم تهویه مناسب و حرفه‌ای استفاده شود، و به همین دلیل کانال کشی اتاق تمیز نیاز به افرادی مجرب دارد.

فیلتر باکس، یکی از ابزارهای بسیار خوب در نصب فیلتر است که از ورود گردوغبار جلوگیری می‌کند. یکی از ویژگی‌های این فیلتر نسبت به دیگر فیلترها، کاهش صدا در کانال و تمیزکاری هوا است. در نصب فیلتر باکس اتاق تمیز باید بسیار دقت شود. چون در صورت اجرای نادرست، امکان دارد باد یا هوای تهویه شده از درز نصب فیلتر بیرون بزد.

ایزوله کردن اتاق تمیز

برای ایزوله کردن اتاق تمیز باید به چند مورد توجه ویژه شود:

  • آلاینده نباید از محیط خارجی وارد محیط کنترل شود.
  • دستگاه‌های محیط کنترل نباید آلودگی ایجاد کنند.
  • آلودگی‌های محیط کنترل، نباید ترکیب و انباشته شوند.
  • آلودگی‌ها باید در سریع‌ترین زمان ممکن از بین بروند.

در زمان ایزوله کردن اتاق‌های فشار کلین روم باید توجه داشت که مقدار تعویض هوا حداقل 12 بار در ساعت باشد و درها خودکار بسته شوند. دستشویی و حمام حتما باید فشار منفی داشته باشد. دریچه تخلیه این اتاق باید حداقل 7 متر با دریچه‌های تهویه دیگر فاصله داشته باشد. سوئیچ‌های کنترل تهویه دور از دسترس عموم، بیماران، همراهان باشد.

ترموستات دما در داخل اتاق باشد و زیر درب نیز حدودا 0/5  اینچ فاصله هوایی باشد. روی کانال‌های نفوذ هوا با فاصله نیم متر، برچسب اخطار “فشار منفی اتاق ایزوله” نصب گردد. روی سیستم قطع و نصب فن، علامت هشداردهنده دائمی نصب باشد.

برای کنترل و کاهش آلودگی کلین روم و پیشگیری از ورود آلودگی، نیاز به فضای استریل و ایزوله اتاق تمیز است. ازاین‌رو راه‌های کاهش آلودگی اتاق تمیز را ادامه اشاره خواهیم کرد.

استفاده از فیلتر هوا مناسب

هوا یکی از موارد پیش‌گیرنده ورود آلودگی محیطی به داخل اتاق تمیز است. فیلتر هوای HEPA و ULPA از موثرترین فیلترها برای کاهش نفوذ زراد و میکروارگانیسم‌های آلوده به فضای استریل هستند. برای کاهش آلودگی کلین روم، ساخت شبکه‌های مناسب و سیستم‌های تهویه مطبوع است.

استفاده از کفپوش های چسبنده

یکی دیگر از تجهیزات برای کاهش آلودگی، استفاده از انواع کف‌پوش چسبنده در فضای استریل اتاق تمیز است.

استفاده از پوشش مناسب برای پرسنل

یکی از اصلی‌ترین موارد انتقال و گسترش آلودگی در فضای استریل، رفت‌وآمد بدون کنترل کارکنان است. به همین دلیل برای ایزوله کردن اتاق تمیز باید از پوشش مناسب مو، دهان، کفش، دست و لباس استفاده کرد.

 استفاده از تجهیزات مخصوص

از دیگر راهکارهای کاهش آلودگی کلین روم، حداقل رسانی ورود و گسترش میکروارگانیسم‌ها در فضای استریل محیط است. برای ایزوله کردن کلین روم باید از مواد و ملزومات ویژه با کمترین قابلیت جذب آلودگی و بیشترین فیلتراسیون استفاده کرد.

کنترل ورود و خروج پرسنل

برای پاک‌سازی اتاق تمیز باید ورود و خروج افراد کنترل شود. به همین دلیل با کاهش ترددهای بی‌مورد در فضای اتاق می‌توان باعث کاهش روند گسترش آلودگی شد.

مدیریت زباله و تجهیزات مصرفی

رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و اصول درست خروج زباله‌ها و تجهیزات یک‌بارمصرف، سبب ایزوله ماندن اتاق تمیز می‌شود.

کانال های مخصوص اتاق تمیز ازچه چیزی ساخته شده است؟

برای کانال کشی اتاق تمیز از لوله‌های خرطومی با عایق الاستومری استفاده می‌شود که بسیار پرکاربرد است. دمای کاری لوله‌های خرطومی مورداستفاده در داروسازی، از منفی ۳ تا مثبت ۱۱۰ درجه سانتی گراد هستند. در این دما هیچ مشکلی برای انتقال مواد به وجود نمی‌آید.

ساختار لوله خرطومی، به‌صورت سه لایه است که لایه داخلی، از جنس فویل آلومینیوم  و لایه میانی از جنس عایق فشرده‌شده الاستومری و لایه خارجی نیز نوعی روکش محافظ از جنس فویل آلومینیوم تشکیل شده است.

فیلتر باکس چیست و چگونه عمل می کند؟

فیلتر باکس مجموعه کاملی از تجهیزات خروجی و ورودی هوا است. دریچه‌های ورودی هوا باید هوا را خوب و در جهت مناسب در اتاق تمیز توزیع کند. فیلتر باکس در سقف اتاق تمیز، جاسازی می‌شوند و با توجه به کاربرد و کلاس اتاق تمیز از فیلترهای هپا یا اپا در آن استفاده می‌شود. جنس فیلترباکس از گالوانیزه با پوشش رنگ الکترواستاتیک و یا استنلس استیل ساخته می‌شود.

کاربرد فن باکس فیلتر برای کاهش صدا ورودی، خروجی هوا یا تمیز کننده هوا است. با استفاده از باکس فن و نصب فیلترهای موردنیاز در مسیر هوای ورودی از آلودگی محیط جلوگیری شده و عمر فن زیاد می‌شود. از این ابزار در صنایع مختلف مانند دارویی، شیمیایی، بیوتکنولوژی، غذایی، میکروالکترونیک، تجهیزات پزشکی، آزمایشگاه و مراکز تحقیقاتی، مراکز درمانی، بیمارستان و… استفاده می‌شود.

طرز کار فیلتر باکس، این‌طور است که در ورودی هوا نصب‌شده و با مکش فن سانتریفیوژ، هوا وارد دستگاه می‌شود. فیلتر باکس چند مرحله فیلتراسیون دارد که با گیر انداختن ذرات، به روش‌های نیروی اینرسی، گیرکردن، انتشار و پراکندگی، باعث جذب ذرات گردوغبار هوا می‌شود. این کار هوای عبوری را تمیز می‌کند. فیلترهای به‌کاررفته در این دستگاه، قدرت جذب بالایی دارند. فیلترهای هپا و اولپا قابلیت جذب ذرات تا ۹۹/۹۹ درصد را دارا هستند.

برای جلوگیری از صدای فیلتر باکس، می‌توان از سایلنسر یا صداگیر فن استفاده نمود. همچنین به دستگاه‌های هواساز و ایرواشر نیز نوعی فیلتر باکس هستند.

اجزای تشکیل دهنده فیلتر باکس اتاق تمیز

اجزای فیلتر باکس شامل موارد زیر می‌شود:

بدنه فیلترباکس

بدنه فیلتر باکس از جنس گالوانیزه یا استیل با پوشش رنگ کوره‌ای دوجداره است که بین دو بخش با عایق الاستومری پوشیده شده است. در زمان ساخت، ابتدا ورق‌ها رنگ‌کاری شده و با لاستیک‌های پروفیل استراکچر بسته و کاملا هوابندی می‌شوند. این بدنه در ابعاد مختلف و طبق استاندارد ساخته می‌شود.

الکتروفن

الکترو فن، از فن بکوارد، فوروارد یا کامفری ساخته شده که دارای بالانس استاتیک و دینامیک مطابق با استاندارد  ISO 1940 است. این وسیله با لاستیک‌های  لرزه‌گیر زیرمجموعه فن و موتور نصب می‌شود.

کلاف بندی

کلاف بندی فیلتر باکس از جنس پروفیل آلومینیوم اکسترود و ایج شده و کرنرهای دایکاستی است.

شاسی

شاسی فیلتر باکس از ناودانی فابریک طراحی و ساخته می‌شود که پس از جوشکاری و فرزکاری، رنگ‌کاری می‌شود.

اتاقک فیلتر

اتاقک فیلتر در لایه اول از جنس آلومینیوم و Flat-Type، در لایه دوم فیلتر کیسه‌ای قابل تعویض، و در بخش سوم از فیلترهای هپا و اولپا با جذب بالا پوشانده شده است. که وظیفه‌اش تصفیه هوای کانال است.

سایلنسر

برای کنترل سروصدا

امکان دسترسی

اتاق فن و اتاق فیلتر دارای درب لولایی با هوابندی مناسب و دسترسی بسیار آسان است.

دمپر هوای تازه و سیرکوله

این بخش از نوع OBD و دارای تیغه آلومینیومی و با مقطع Airfoil است که برای آب بندی بهتر و افت فشار کمتر ساخته می‌شوند. چرخ‌دنده، دمپر و بوش موجود در این قسمت از فیلتر باکس برای باز و بسته شدن آسان از جنس پلی آمید ساخته می‌شوند.

دیفیوزر سقفی یا دریچه خورشیدی

دیفیوزر سقفی یکی از قسمت‌های دستگاه فیلتر باکس است که معمولا از جنس آلومینیوم یا رنگ پودری استاتیک است. دریچه خورشیدی وظیفه توزیع مناسب هوا در محیط را عهده‌دار است. این دریچه در دهانه خروجی فیلتر باکس قرار دارد و مانع از فشار و شتاب زیاد هوای خروجی می‌شود.

مزایای وجود فیلتر باکس در کلین روم

فیلتر باکس‌ها جهت فیلتر نمودن هوا و تصفیه آن در کلین روم نصب می‌شوند. اما وجود آن مزایای زیادی دارند.

کاهش صدا در اتاق تمیز

با شروع کار فن فیلتر باکس، هوا داخل کانال در سقف به جریان می‌افتد. این جریان هوا مانند عایق صدا، از ورود و خروج صدا به درون کلین روم ممانعت می‌کند.

جلوگیری از ورود هوای آلوده به کلین روم

به دلیل ایزوله بودن اتاق تمیز، جریان هوا فقط از طریق فیلتر باکس ها به محیط وارد می‌شود. بنابراین فیلتر باکس نقش مهمی در جلوگیری از ورود هوای آلوده به اتاق تمیز خواهد داشت.

توزیع مناسب هوا در کلین روم

فن‌های فیلتر باکس در اتاق تمیز مجهز به دستگاه‌های کنترلی هستند که امکان کنترل فشار هوا درون بخش‌های مختلف کلین روم و میزان تصفیه هوا را فراهم می‌کند.

طراحی انواع کانال اتاق تمیز

در طراحی انواع کانال اتاق تمیز از لوله‌های خرطومی استیل یا گالیوانیزه استفاده می‌شود. طراحی کانال کلین روم برای تهویه هوا در فضای بسته دارای مشخصات و ویژگی‌های خاصی است. این سیستم دارای کانال‌کشی بوده و مسیر برگشت هوا نیز دارد. طراحی انواع کانال اتاق تمیز باید کاملا استاندارد و بدون گردوغبار باشد. متخصصین برای این کار، با ایجاد فشار منفی از نفوذ ذرات، غبار یا آلودگی به درون اتاق جلوگیری می‌کنند.

کانال کلین روم باید هرگونه غباری را جذب و فیلتر کند؛ درنتیجه خود کانال باید به‌راحتی تمیز و غبارزدایی شود. بنابراین سیستم‌ها باید طوری تنظیم شود که در زمان تمیزکاری و غبارگیری از افت فشار هوا، افت جریان هوای درون کانال ممانعت کند.

کانال اتاق تمیز، فشار هوا می‌تواند در بالاترین درجه ممکن باشد. برای همین، فشار هوا باید در راهروهای اطراف، تدریجا کاهش یابد. بنابراین، در طراحی انواع کانال اتاق تمیزکار باید توجه داشت که فشار هوا از ۴۵ پاسکال شروع و به‌صورت آهسته و مداوم به 10 پاسکال برسد. این فشار هوا برای راهروهای اتاق تمیز ضروری است.

یکی از مراحل ساخت اتاق تمیز، طراحی آن است. طراحی نور و رنگ در اتاق تمیز، فقط برای زیبایی محیط نیست. در طراحی اتاق تمیز بر اساس نور و رنگ، استاندارد و فنی بودن نیز باید موردتوجه باشد. انتخاب رنگ هماهنگ بین دیوار و کانال، فضایی شفاف و درخشان ایجاد می‌کند. برای هماهنگی سیستم‌های مختلف در اتاق تمیز، باید نقشه کامل و جامعی داشته باشیم تا کار راحت‌تر و مشخص اجرا شود. بهتر است که رنگ در اتاق کلین روم، سفید باشد تا شفافیت اتاق تمیز بالا رود. نورپردازی مناسب نیز در طراحی کلین روم، بسیار بااهمیت است.

پلنیوم باکس و فیلتر باکس در Cleanroom

از پلنیوم باکس برای هوای اگزاست و هوای برگشت در Cleanroom استفاده می شود . برای اینکه به صورت دقیق بدانید اگزاست چیست کلیک کنید.

فیلتر باکس ها معمولا روی سقف Cleanroom جهت فیلتر گذاری روی هوای Supply  و FreshAir  به کار می رود . فیلتر های Hepa و Ulpa داخل این باکس ها جا گذاری می شوند .

دریچه های هوای Cleanroom

برای هوای suply و FreshAir در Cleanroom روی فیلتر باکس ها از دریچه خورشیدی یا پانچی ( اتاق عمل ) و همچنین برای هوای Exast و Return  از دریچه های شانه تخم مرغی یا مشبک استفاده می شود .

طراحی انواع کانال اتاق تمیز چیست؟

کانال‌های اتاق تمیز مسئولیت انتقال هوا و تمیز نگه‌داشتن محیط را دارند و به‌صورت طراحی و کانال کشی کار می‌کنند. به همین دلیل در فرایند اجرای کانال سازی هوای اتاق تمیز، از ورق‌های گالوانیزه یا استیل استفاده می‌شود.

نحوه کانال کشی های اتاق تمیز، طوری است که جریان هوا را از بالا به پایین ارسال می‌کند. هم‌زمان با این انتقال نیز، ذرات گردوغبار معلق در فضا توسط فیلترها جذب می‌شود.

کانال کشی هوای اتاق تمیز چه نکاتی دارد؟

باید بدانید که درون اتاق تمیز گاها فشار منفی به وجود می‌آید که این حالت از نفوذ ذرات به درون اتاقک جلوگیری می‌کند. عدم وجود سیستم منحصربه‌فرد در اتاق‌های تمیز، نوع سیستم کانال کشی باید کاملا حرفه‌ای انجام شود.

از دیگر موارد مهم در کانال کشی هوای اتاق تمیز، تمیز کردن و تمیز نگه‌داشتن کلین روم است. برای نمونه، در زمان اجرای کانال کشی هوای اتاق تمیز باید دریچه هوابند بین ناحیه تمیز و آلوده کنار آن نصب گردد. همچنین باید توجه داشت که تجهیزات دیگر طوری نصب نشود که در مسیر جریان هوا باشد و مانع از عبور آن نشود. چون این کار موجب افت فشار جریان هوای عبوری از کانال و کاهش کارایی سیستم کانال‌کشی شود. مثال در برخی از اماکن و محیط‌ها، کانال کشی اتاق تمیز برای خروج بخارهای الکلی مورداستفاده است که کار کانال کشی هوای اتاق تمیز باید بسیار دقیق و حرفه‌ای انجام شود.

مجموعه تهویه نو در زمینه تجهیزات و لوازم کانال سازی فعالیت دارد. تکنسین های این مجموعه با تجربه در زمینه طراحی، ساخت و اجرای انواع کانال کشی، مانند کانال‌کشی اتاق تمیز و دیگر پروژه‌های خود را با بهترین کیفیت پوشش می دهد.

این مطلب را به اشتراک بگذارید

تماس و مشاوره

02144443230

02144443730

نتیجه‌ای پیدا نشد.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید