کانال سازی صنعتی می‌خوهید؟ با ما تماس بگیرید

تماس و مشاوره

021-44443230    021-44443730

کانال انتقال هوا

امروزه با تغییر و تحول و پیشرفت در صنعت تکنولوژی، صنعت کانال سازی و از جمله کانال انتقال هوا موجب افزایش بازدهی شده است. از این رو بیشتر افراد به دنبال کسب اطلاعات در این زمینه هستند. در ادامه با این محصول، طریقه نگهداری و انواع آن آشنا خواهیم شد.

کانال هوا چیست و چه کاربردی در سیستم تهویه هوا دارد؟

به طور کلی منظور از کانال انتقال هوا، کانال سازی معمول است که همه ما در ساختمان‌های مختلف مشاهده کرده‌ایم. کانال سازی کولر ساده‌ترین نوع این صنعت است که می‌توان مثال زد. در سیستم‌های مانند هواساز و پکیج‌های سقفی که باید هوای خنک به محیط مربوطه فرستاده شود، از کانال هوا استفاده می‌شود‌ در واقع کاربرد اصلی این محصول خارج کردن هوای اگزاست، دفع زباله و هر گونه دود و آلودگی هوا از محیط است. برای اینکه به صورت دقیق بدانید اگزاست چیست کلیک کنید.

پرکاربردترین انواع کانال انتقال هوا

این محصول با توجه به کاربردهای مختلفی که دارد، دارای انواع مختلفی نیز می‌باشد که هر کدام خصوصیات و مشخصات مربوط به خود را دارند. از طرف دیگر می‌توان گفت که کاربرد هر کدام از این کانال‌ها با یکدیگر متفاوت می‌باشد. از پرکاربردترین انواع کانال انتقال هوا می‌توان موارد زیر را برشمرد:

کانال انتقال هوا فلزی

کانال های هوا معمولا از جنس گالوانیزه تولید میشوند ولی میتوان از جنس استیل ، آلومینیوم و آهنی نیز تولید کرد و در ضخامت‌های متفاوت تهیه می‌شود. از مهم‌ترین معایب این نوع کانال می‌توان به مقاومت و استحکام کم آن در مقابل سر و صدای زیاد و رطوبت اشاره کرد.
انواع کانال انتقال هوا فلزی که شامل کانال های چهارگوش و کانال های گرد میشود.

کانال های چهارگوش

  1. TDC
  2. TDF
  3. سنتی با نبشی آهنی

کانال های گرد

  1. اسپیرال
  2. کانال گرد درز طول

کانال انتقال هوا فلکسیبل

کانال فلکسیبل در واقع به کانال‌های خرطومی شکل انعطاف پذیر گفته می‌شود که از جنس آلومینیوم و فویل هستند. از مهمترین ویژگی‌های این نوع کانال می‌توان به عایق الاستومری و عایق پلی استر اشاره نمود.

کانال آلومینیوم

این نوع کانال یک محفظه مناسب برای انتقال هوا است که بیشتر برای صنایع گرمایشی به کار گرفته می‌شود. ورق‌های آلومینیومی بیشتر برای کانال‌های فلکسیبل، چهارگوش و اسپیرال کاربرد دارند. از مهمترین مزایای این نوع کانال می‌توان به انعطاف‌پذیری بالای آن اشاره کرد که می‌توان آن را به شکل دلخواه درآورد. نصب و اجرای راحت و آسان نیز از دیگر مشخصات بارز این نوع کانال می‌باشد.

مراقبت و نگهداری از کانال هوا

یکی از مهمترین مسائلی که در صنعت انتقال هوا باید مد نظر قرار داد، اهمیت نگهداری و طریقه آن است. با توجه به اینکه این کانال از بخش‌های مهم صنعت تهویه است و در مکان‌های مختلفی مانند ساختمان‌های اداری و مسکونی به کلر می‌رود، لازم است که در درجه اول به خوبی از آن مراقبت شود تا بتواند وظیفه خود را به نحو احسنت انجام دهد. اگر مراقبت از این محصول به خوبی صورت نگیرد از کارایی آن به مرور زمان کم خواهد شد.

عدم مراقبت از کانال انتقال هوا موجب بروز مشکلاتی مانند عایق بندی ضعیف، لرزش زیاد، صدای بالا، نشت هوا و افزایش گرد و غبار خواهد شد. در نتیجه بهتر است که برای جلوگیری از ورود این مشکلات به عملکرد دستگاه توجه کرده و از آن مراقبت لازم را به عمل آورید.

نگهداری و تمیز کردن کانال هوا فاکتور مهمی است که حتما باید در طول زمان به آن دقت کنید تا از ورود هزینه‌های اضافی برای شما جلوگیری به عمل آید. توصیه می‌شود که با تمیز نگه داشتن این کانال از ورود آسیب‌های جدی به محل خودداری نمایید.

قیمت کانال انتقال هوا

یکی از مهم‌ترین مواردی که قبل از خرید این محصول باید مورد توجه قرار داد، قیمت آن است. می‌توان گفت که قیمت این محصول با توجه به موارد خاصی متغیر است و نمی‌توان یک قیمت ثابت را برای آن در نظر گفت.

برای مثال، قیمت کانال‌های انتقال هوا با توجه به نوع آن متفاوت می‌باشد. به طور معمول کانال‌های گالوانیزه و آلومینیومی به نسبت سایر انواع کانال هوا از قیمت بیشتری برخوردارند.

کیفیت کانال‌ها، نرخ تورم و فروشگاه عرضه کننده از دیگر عوامل موثر در تعیین قیمت این محصول می‌باشد. در نتیجه لازم است که قبل از خرید حتما استعلام قیمت آن را داشته باشید.

خرید، اجرا و نصب کانال تهویه هوا

کانال انتقال هوا به دلیل کاربرد مهمی که برای تهویه مکان‌های زیادی دارد در سطح زیادی خریداری می‌شود. با در نظر گرفتن این موضوع لازم است که حتما بعد از خرید با نحوه نصب و اجرای آن آشنا باشید. توصیه می‌شود که حتما نصب و اجرا این محصول را به افراد متخصص و باتجربه در این زمینه سپرده تا از پرداخت هزینه اضافی برای آسیب‌های احتمالی جلوگیری شود. برای کسب اطلاع بیشتر در این زمینه می‌توانید با ما در تماس باشید.

کانال انتقال هوا

انتقال هوا در سیستم‌های تهویه هوای مطبوع یکی از مراحل بسیار مهم محسوب می‌شود که اگر به‌درستی انجام نشود سیستم تهویه مطبوع شما به درستی کار نخواهد کرد. این بخش از سیستم‌های تهویه به کانال انتقال هوا نیاز دارند و در اصل کیفیت و استاندارد بودن کانال‌های انتقال هوا است که باعث می‌شود عملیات تهویه هوا به‌صورت بهینه انجام شود. در این مقاله قصد داریم کانال‌های انتقال هوا و انواع آن را معرفی و بررسی کنیم. اگر شما هم به این موضوع علاقه دارید تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

سیستم تهویه هوا چگونه کار می کند

سیستم‌های تهویه هوای صنعتی و خانگی از سه قسمت تشکیل می‌شوند: دستگاه‌های تهویه، کانال‌های انتقال هوا و یونیت‌های پخش کننده هوا داخل محیط. هدف اصلی از طراحی و نصب سیستم‌های تهویه هوا این است که در مرحله اول سرمایش، گرمایش و هوای تازه مورد نیاز محیط صنعتی و مسکونی تهیه شده و به بخش‌های مختلف محیط منتقل شود، در مرحله دوم هوای آلوده صنعتی از داخل محیط صنعتی به بیرون منتقل شود و درنهایت حرارت و رطوبت محیط تنظیم شود.

طرز کار سیستم تهویه هوا نیز این‌گونه است که دستگاه‌های تهویه هوای مرکزی گرمایش، سرمایش و هوای تازه را بوسیله بویلر، چیلر و هواساز مرکزی تهیه کرده و از طریق کانال‌کشی آن‌ها را به بخش‌های مختلف ساختمان منتقل می‌کنند. کانال‌های تهویه هوایی که در بخش کانال‌کشی به کار می‌روند اگر به شکل بهینه و با استانداردهای روز کانال سازی طراحی و ساخته شده باشند بازدهی تهویه هوا به صد در صد می‌رسد و به همین دلیل این بخش از سیستم‌های تهویه بسیار مهم هستند. درنهایت نیز هوای انتقال داده شده توسط یونیت‌ها و دریچه‌هایی که در انتهای کانال هستند داخل محیط پخش می‌شوند.

شرایط بهینه بودن کانال انتقال هوا

زمانی یک کانال انتقال هوا می‌تواند به شکل بهینه عمل کند که چند شرط را رعایت کند: تمام هوای تولید شده درون آن منتقل شود، اصطکاک قسمت داخلی کانال به صفر برسد و البته مقاومت آن در برابر فشار، حرارت و ضربه بسیار بالا باشد. این شرایط بسته به طراحی و متریالی که در ساخت کانال‌های انتقال هوا بکار می‌رود قابل دستیابی است. امروزه مهندسان دریافته‌اند که طراحی هندسی اسپیرال باعث می‌شود که اصطکاک قسمت داخلی بدنه به کمترین مقدار رسیده و بازدهی کانال به صد در صد برسد. برای همین اکثر کانال‌های انتقال هوایی که امروزه در سیستم‌های تهویه صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرند، به شکل اسپیرال طراحی می‌شوند. در این طراحی کانال‌ها مانند یک استوانه با دهانه گرد ساخته می‌شوند.

انواع کانال انتقال هوا

بسته به متریالی که در ساخت کانال‌های انتقال هوا مورد استفاده قرار می‌گیرد، این کانال‌ها به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند که هر کدام مزایا و معایب خاص خود را داشته و در سیستم‌های تهویه مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند. در ادامه 5 تا از مهم‌ترین انواع کانال انتقال هوا را بررسی می‌کنیم تا بیشتر با این بخش مهم از سیستم تهویه صنعتی آشنا شوید.

کانال انتقال هوا گالوانیزه

اگر در ساخت یک کانال انتقال هوا از ورق‌های گالوانیزه استفاده شود، به آن‌ها کانال گالوانیزه گفته می‌شود. استفاده از ورق‌های گالوانیزه باعث می‌شود چندین ویژگی و مزیت برای کانال‌های انتقال هوا ایجاد شود که یکی از مهم‌ترین آن‌ها افزایش بازدهی کانال‌ها است. ورق‌های گالوانیزه همچنین در برابر ضربه، حرارت و فشار بسیار مقاوم هستند و همین باعث شده که گزینه‌هایی عالی برای ساخت کانال انتقال هوا باشند.

کانال انتقال هوا آلومینیومی

استفاده از ورق‌های آلومینیوم نیز برای ساخت کانال‌های انتقال هوا بسیار متداول است. کانال‌های هوای کولرهای آبی، کانال‌های هوای دامداری‌ها، کانال‌های هوای واحدهای تولیدی کوچک و بسیاری از دیگر محیط‌های خانگی و صنعتی از این نوع هستند. ورق‌های آلومینیوم وزنی سنگین‌تر از ورق‌های گالوانیزه دارند ولی مقاومت آن‌ها تقریبا مناسب بوده و برای همین هنوز هم از آن‌ها برای کانال‌کشی استفاده می‌شود.

کانال انتقال هوا فلکسیبل

اگر درون یک ورق گالوانیزه یا آلومینیومی از فنرهای فلزی فشرده استفاده شود، کانال‌های انتقال هوایی به دست خواهد آمد که انعطاف‌پذیری بسیار زیادی دارند و می‌توانید آن‌ها را به هر شکلی درآورید. این نوع کانال‌های انتقال هوا به نام خرطومی نیز شناخته می‌شوند و در پروژه‌های مسکونی و صنعتی زیادی مورد استفاده قرار می‌گیرند. بیشترین کاربرد این نوع کانال‌های انتقال هوا در دودکش‌های صنعتی است.

کانال انتقال هوا پارچه ای

نوع دیگری از کانال‌های انتقال هوا که در پروژه‌های صنعتی و آزمایشگاهی مورد استفاده قرار می‌گیرند، کانال‌های انتقال هوای پارچه‌ای هستند که در ساخت آن‌ها از پارچه‌های نسوز و بسیار مقاوم استفاده می‌شود. این کانال‌های انتقال هوا به خاطر بازدهی بسیار بالایی که دارند در آزمایشگاه‌های صنعتی و تحقیقاتی به شدت مورد استفاده قرار گرفته و برای همین جزو پرکاربردترین کانال‌های انتقال هوا محسوب می‌شوند.

کانال انتقال هوا پلاستیکی

برای ساخت کانال‌های انتقال هوای خانگی و در بعضی مواقع صنعتی، از پلاستیک‌های فشرده و پی وی سی نیز استفاده می‌شود. این نوع کانال‌های انتقال هوا دارای بازدهی بسیار بالایی هستند اما به خاطر این که بدنه آن‌ها نسبت به ورق‌های فولاد و آلومینیوم ضعیف‌تر است، در محیط‌های صنعتی کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرند و آن‌ها را بیشتر در پروژه‌های خانگی یا کارگاه‌های صنعتی کوچک مشاهده می‌کنید.

مزایای کانال انتقال هوا در محیط های صنعتی

استفاده از کانال‌های انتقال هوا در محیط‌های صنعتی مزایای بسیار زیادی به همراه دارد. اولین مزیت این استفاده آن است که هوای آلوده درون محیط صنعتی تصفیه شده و به بیرون محیط صنعتی منتقل می‌شود. اگر این کار به‌درستی انجام نشود کار در محیط صنعتی برای کارگران غیر ممکن شده و حتی احتمال ابتلا به بیماری‌های تنفسی نیز وجود دارد. مزیت دوم این است که در محیط واحد صنعتی همیشه یک هوای تازه جریان دارد که باعث می‌شود بازدهی کار در یان محیط بسیار بالا رود.

علاوه بر این کانال‌های انتقال هوای مورد استفاده در محیط‌های صنعتی به تنظیم درجه حرارت و رطوبت محیط کمک زیادی می‌کنند. این تنظیم بهینه درجه حرارت و رطوبت محیط باعث می‌شود که عمر دستگاه‌های صنعتی درون کارخانه یا واحد صنعتی بسیار زیاد شده و خیلی دیرتر پوسیده شوند. همچنین تنظیم درجه رطوبت به جلوگیری از پوسیدگی دیوارهای کارخانه نیز کمک کرده و عمر واحد صنعتی را بیشتر می‌کند. فقط باید توجه داشته باشید که بهترین درجه حرارت و رطوبت محیط را با توجه به شرایط آب و هوایی آن پیدا کنید و سپس کانال انتقال هوایی متناسب با آن طراحی کنید.

طراحی و ساخت کانال انتقال هوا با شرکت تهویه نو

برای دستیابی به بهترین کانال انتقال هوا لازم است که کار را به یک شرکت طراحی و ساخت کانال‌های انتقال هوایی که تجربه و دانش زیادی در این زمینه دارد بسپارید. یکی از بهترین این شرکت‌ها، شرکت تهویه نو نام دارد که چندین سال است مشغول طراحی و ساخت انواع کانال‌های تهویه و انتقال هوا برای شرکت‌های صنعتی مختلف بوده است. شما با سپردن کارهای طراحی و ساخت کانال‌های انتقال هوای خود به این شرکت می‌توانید در کمترین زمان ممکن و با مینیمم هزینه به کانال‌های انتقال هوای مورد نیاز خود دست پیدا کنید.

حرف آخر

در این مقاله سعی کردیم درباره انواع کانال انتقال هوا که با متریال‌های مختلف قابل ساخته شدن هستند توضیح دهیم. برای همین کانال‌های گالوانیزه، آلومینیومی، فلکسیبل، پلاستیکی و پارچه‌ای را بررسی کردیم. سپس مزایای استفاده از کانال‌های انتقال هوا را توضیح دادیم و درنهایت بهترین شرکت در زمینه طراحی و ساخت این محصولات را به شما معرفی کردیم . امیدواریم مطالب گفته شده برای شما مفید بوده باشد و بتوانید بهترین کانال‌های انتقال هوا را برای پروژه خود طراحی و تولید کنید.

این مطلب را به اشتراک بگذارید

تماس و مشاوره

02144443230

02144443730

نتیجه‌ای پیدا نشد.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید